Jaki wybrać program partnerski to dylemat przed którym stanie każdy kto zabiera się za prowadzenie bloga czy strony internetowej. Prędzej czy później spotkasz się z kwestią zarabiania na swojej nomen omen pracy. W kilku artykułach chciałbym poruszyć temat zarabiania na stronie - siłą rzeczy o finansach, a dokładniej mówiąc o pożyczkach.
Nie ważne czy tworzysz bloga finansowego czy coś większego jak Centrum Chwilówkowe pieniądze w końcu się pojawią. Będziesz o nich pisać i będziesz je zarabiać.
Wszystko o czym będę pisał będzie tylko moim punktem widzenia i tak to traktuj, jeśli zabierasz się właśnie do poznania świata reklamodawców i wydawców zapewne zyskasz chociażby zarys tego na co ma się szykować.
Jako, ze jesteśmy w dziale programów partnerskich porozmawiajmy sobie na ich temat.
Jaki Program Partnerski jest najlepszy?
To pierwsze pytanie jakie sobie zadasz jeśli już w Twojej głowie pojawi się myśl, że warto by coś zarobić na Tym co robisz. Odpowiedź jest "prosta": to zależy.
Jeśli nie masz czasu na zagłębianie się w detale z dużym prawdopodobieństwem wystarczy wrzucisz na stronę AdSensa albo linki od Bankiera ostatecznie jedno i drugie. Czy to dobre wyjście? Dla niektórych wystarczające, zwłaszcza jeśli wolą tylko przeć do przodu nie bacząc na optymalizację zarobków. Co jeśli chcesz wiedzieć dokładnie jak to działa, jak wybrać program partnerski? To dosyć złożona kwestia i jeśli nie chcesz tracić czasu musisz zaufać temu co napiszę dalej. Dlaczego? Ponieważ takie elementy jak chociażby szybkość rozliczania się programów partnerskich możesz poznać dopiero po dłuższym czasie, a czas to pieniądze i łatwo się zniechęcić jeśli pieniądze kapią, a na dodatek trzeba o nie walczyć.
Ja wybierając program partnerski biorę pod uwagę wiele elementów, które można zamknąć w ogólnym stwierdzeniu: moje własne doświadczenia ze współpracy. Jeśli jednak miałbym wskazać jakieś konkretne punkty to:
- jakość obsługi, wsparcie,
- model rozliczeń i stawki prowizyjne,
- przejrzystość i formę rozliczeń,
- liczba dostępnych programów,
- dodatkowe materiały ułatwiające prezentację produktów,
- narzędzia dla różnych kanałów sprzedaży.
Poziom obsługi w programie partnerskim.
Dlaczego to kryterium wymieniłem jako pierwsze? Po latach jedno wiem na pewno - lepiej się pracuje, jeśli po drugiej stronie masz do czynienia z ludźmi którzy:
- starają się robić interes z Tobą, a nie na Tobie
- wiedzą co sprzedają,
- rozumieją jak działa ten system (uwierz nie zawsze tak jest)
- są profesjonalistami.
Rozumiesz zatem jak ważny jest poziom obsługi.
Czasem współpraca z jakąś afiliacją wymagać będzie znajomości języka obcego, a to panel nie ma polskiej wersji, a to obsługa po polsku raczej nie mówi i trzeba czekać na odpowiedź dłużej niż gdy kontaktujemy się po angielsku. Ten ostatni przypadek dotyczy np. sieci DoAffiliate. Swoją drogą sieci, o której mam bardzo dobre zdanie i nieraz jeszcze pojawi się tu jako przykład godny naśladowania.
W normalnych sytuacjach i większości przypadków nie musisz zbyt często kontaktować się z obsługą danej firmy. Jednak są przypadki, że ten kontakt jest regularny i wtedy doceniasz profesjonalizm osoby po drugiej stronie. Dla przykładu są takie sieci, w których materiały nie są dostępne wprost z panelu administracyjnego lub jest dostępna tylko część materiałów. Tak jest np. w AdTraction gdzie często materiały do mailingu nie są dostępne, ale dzięki obsługującej moją firmę kobiecie zawsze mam informację, że takie materiały się pojawiły i pojawia się pytanie czy jestem nimi zainteresowany. Wszystko na takim poziomie, że puszczasz w niepamięć fakt braku bezpośredniego dostępu do materiałów.
Jak poznać, że firma widzi w Tobie partnera od interesów?
Kilka sieci w tym wspomniany DoAfiliate monitoruje co ich partnerzy sprzedają i widząc, że jakiś program oferujesz we współpracy z kimś innym potrafią zapytać dlaczego tak się dzieje, co mogliby zrobić abyś poszerzył współpracę właśnie z nimi. Pomijam czy jest to miłe, ale świadczy o profesjonalnym partnerskim podejściu. W innej sytuacji pewien program partnerski zauważywszy spadek sprzedaży jednego z produktów, sam zwrócił się do mnie z propozycją zweryfikowania (z ich pomocą), czy spadki to brak zainteresowania klientów czy przyczyny leżą gdzie indziej. Z takim partnerem nie tylko chcesz współpracować, ale również osiągasz lepsze wyniki.
Na koniec słów kilka o programach gdzie nie ma z kim się kontaktować, a najbardziej znanym przypadkiem jest chyba Google. Nie będę powielał tego o czym pisało wielu, musisz mieć jednak na uwadze, że jeśli padnie na Ciebie podejrzenie niedozwolonego generowania wejść na reklamę to leżysz i z pieniędzmi, których nie zdążyłeś wypłacić w zasadzie możesz się pożegnać.
Jakie sieci spełniają moje oczekiwania co do poziomu obsługi? Na pewno DoAffiliate, AdTraction, Affiliate44, LeadAff oraz zaliczkowo (ze względu na jednego człowieka, który pracuje w obsłudze) CityAds.
W następnej części poopowiadam Wam o stawkach w programach partnerskich oraz o metodach zliczania prowizji.