Czy ta Pani wydaje się komuś znajoma? Chyba nie trzeba pytać. Możemy się raczej zastanowić czy jeszcze rok, dwa temu ktoś przypuszczał, że osoba o takiej rozpoznawalności może być twarzą kampanii reklamowej firmy pożyczkowej?
Czasy gdy firmy chwilówkowe - parabanki można było traktować z przymrużeniem oka minęły bezpowrotnie. Często pokątne firmy, działające lokalnie, oparte na niewielkim kapitale zdarzają się jeszcze, ale najwięksi gracze w tej branży to już zdecydowanie poważny kapitał. Poważny kapitał to zaś poważne podejście do danej firmy i jej klientów. To w sposób nieunikniony, chociaż nie gwałtowny znajduje oddźwięk społeczny; korzystający z pożyczek przestają się wstydzić tego faktu i być postrzegani jako margines.
Wystarczy spojrzeć na firmy pożyczkowe poprzez ich budżet na reklamy - a ten rośnie z roku na rok. To już nie są pieniądze, które wystarczają na rozlepienie ulotek, czy w porywach oplakatowanie słupów w kilku miastach. Dzisiaj firmy pożyczkowe stać na reklamę w ogólnopolskich mediach. I nie mówię tu oczywiście tylko o reklamie firm pożyczkowych w internecie czy ogólnopolskiej prasie. Pomału normą staje się reklama w radio i telewizji. Oczywiście mówimy tu o mediach ogólnopolskich.
Od dłuższego czasu w reklamie telewizyjnej dominuje Vivus, chociaż to nie on przecierał szlaki takiej reklamy. To co jednak ostatnio zrobił Vaquis Bank (należy pamiętać, że to mimo nazwy nie jest to ani bank ani parabank) wynosi obecność medialną firm pożyczkowych na zupełnie inny poziom. Firma ta w trakcie kampanii reklamowej, która właśnie dobiega końca użyła jednocześnie wielu kanałów dotarcia do klienta. Była więc reklama w radio, internecie, instalacjach zewnętrznych, a nawet na autobusach. Co najważniejsze była reklama we wszystkich największych polskich kanałach telewizyjnych (TVP1 TVP2, TVN oraz Polsat) do której zatrudniono w roli gwiazdy Agnieszkę Radwańską. Weźmy pod uwagę, że cena wyemitowania spotu np. w TVP1 w późnych godzinach popołudniowych to kilka tysięcy złotych, nie mówiąc już o tzw. prime time gdzie emisja spotu kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Gaża gwiazdy też robi swoje. Czy małą firmę stać na takie wydatki? Chyba nie trzeba odpowiadać. Pomniejsze banki na pewno już czują oddech konkurencji na karku, zwłaszcza, że jak widać nie wszystkie mają pieniądze na takie reklamy.
Dla osób ciekawych tego jak wygląda porównanie reklam poszczególnych firm pożyczkowych przygotowałem mały zbiór reklam firm mniejszych i większych. Czy zasobność portfela firmy ma przełożenie na poziom i formę reklamy. Ocenę pozostawiam oglądającym.
Poniżej prezentuję ofertę firm oferujących pożyczki gotówkowe (w kolejności alfabetycznej), tych oczywiście, które zdecydowały się na opublikowanie materiału wideo.
1. Jedna z nowych na rynku firm - BIGCredit, pomimo niewielkiego kapitału zakładowego, wzięła sobie zapewne do serca przykład doświadczonych firm i od początku operuje reklamą wideo (przynajmniej w internecie). Poniżej reklama firmy z Litwy.
2. Filarum operuje głównie prostą reklamą, efekt końcowy to reklama sprawiająca wrażenie, że w zamyśle miała być animowaną ulotką.
3. Dwie odsłony reklamowe znanej firmy pożyczkowej Kredito24. Od razu widać większy budżet - ulubiona konwencja zasobniejszych firm pożyczkowych - animowana historyjka. Zobaczymy to jeszcze nie raz.
4. Pierwszy przykład promocji pożyczek społecznościowych w wykonaniu Kokos-a. To nie klasyczna reklama, a bardziej prezentacja pewnej usługi.
5. Kyzoo ma swoją reklamę, ale jeszcze nie dla Polskiego rynku. Odnotowujemy jednak fakt reklamowania się na potrzeby rynku angielskiego, efekt w postaci filmu instruktażowego widoczny jest poniżej. Niezależnie od tego, czy znamy język czy nie możemy stwierdzić - nudy.
6. Inna odsłona reklamy dotyczącej pożyczek społecznościowych, tym razem Lendico. Może w reklamie nie ma gwiazd, ale widać zdecydowanie inne podejście do tematu. Firma nie ma się czego wstydzić emitując taką reklamę
7. MiniCredit - reklama z niemego kina. Brak chociażby podkładu muzycznego. Tą firmę zapewne stać na lepszy przekaz, zwłaszcza że reklama wizualnie przypomina reklamę.
8. Kolejna reklama, w której firma pożyczkowa Netcredit się postarała i chociaż znów jest to ulubiona forma kreskówki to jednak ogląda się ją całkiem przyjemnie.
9. OKmoney możemy podziwiać w dwóch odmianach, starszej mocno amatorskiej i ubiegłorocznej, której wykonanie stoi na dobrym poziomie, chociaż nie szczególnie się wyróżnia w natłoku reklam
10. Reklama firmy pożyczkowej Optima S.A., nie będącej typową pożyczką internetową, ale za to reklama wyróżnia się na plus (komuś chyba przypadł do gustu film Ted)
11. Kolejna reklama rysunkowa, tym razem tą formę wybiera Pozyczkomat. Wykonanie sprawia, że (w moim przekonaniu) spot nadaje się tylko do emisji w internecie i zapewne tylko na takiej skupi się firma
12. Znany większości ProfiCredit reklamuje swoje pożyczki w sposób dość szablonowy, na plus reklamie trzeba policzyć jakość wykonania.
13. Jedno jest pewne - firma Provident wie jak powinna wyglądać reklama, zwłaszcza jeśli ma się zamiar emitować ją w TV. Większości pozostaje się uczyć i zazdrościć budżetu na reklamy pożyczek.
14. Kolejny doświadczony gracz na rynku pożyczek czyli SM365 w odsłonie sprzed kilku lat- już na ówczesne warunki reklama odchodząca od typowej prezentacji graficznej. Czekamy na nową odsłonę.
15. Czasami reklamę doceniają firmy mniejsze - nie działające prężnie w internecie. Do takich wydaje się należeć firma SmsBanQ. Reklama prosta, z wykorzystaniem darmowej aplikacji, ale w sumie estetyczna - wpada w oko zdecydowanie bardziej niż prezentacje.
16. Pożyczka Soho nie przedstawia reklamy, jednak warto odnotować, że przygotowała dla swoich potencjalnych klientów filmy instruktażowe ułatwiające złożenie wniosku o pożyczkę.
17. Pożyczki i inne produkty Vanquis Banku nie mogą pozostać niezauważone. Firma przykłada dużą wagę do promocji pożyczek czy kart kredytowych. Wykorzystuje różne kanały dotarcia do odbiorcy o czym wspominałem powyżej. Poniżej część reklam jakimi może się pochwalić Vanquis Bank
18. W sposób dość przejrzysty przemawia do nas z kolei reklama pożyczki ViaSMS. Wątek zaparzanej herbaty sprawia, że jest to kreacja wyróżniająca się na tle konkurencji, chociaż nie nowa.
19. Kolejna firma, która najwyraźniej nie oszczędza na reklamie to Vivus. Nie może być inaczej, jeśli reklamę oferty chce się emitować w dużej stacji telewizyjnej. Reklama pożyczek, a nawet całe kampanie reklamowe w wyróżniającej się stylistyce to znak rozpoznawczy tej firmy. Reklamy pożyczki Vivus nie pomylimy raczej z inną marką. Wszystko oczywiście na wysokim poziomie wizualnym. Zobaczcie jak wyglądały pierwsze reklamy chwilówki Vivus, możecie również posłuchać radiowej reklamy tej pożyczki.
20. Swego czasu firma swoją kampanią reklamową o perypetiach staruszków narobiła sporo szumu, zapewne wychodząc z założenia, że kontrowersje wokół przekazu poszerzą grupę odbiorców. Technika stosowana nie od dzisiaj i kto wie czy wielu nie poznało tej angielskiej firmy pożyczkowej właśnie dzięki tej kampanii. Charakterystyczny kreskówkowy styl, wysoka jakość wykonania i emisja w telewizji zrobiły swoje. Kto nie zna chwilówki Wonga?
21. Pożyczka Zaimo za którą stoi Kreditech nie nawiązuje stylistyką do swojej starszej siostry Kredito24. Inna stylistyka wykonania, wyjątkowy scenariusz i równie wysoka jakość. Nic dodać nic ująć.
22. Pożyczka Zaplo to młodsza i zarazem oferująca większe pożyczki propozycja od właściciela VIVUS-a. Jednak w przeciwieństwie to chwilówki nie widać tu reklamy przeznaczonej do emisji na większą skalę. Ot prezentacja internetowa, oczywiście na poziomie godnym starszej pożyczki.
Firmy pożyczkowe na dobre wkraczają na szerokie wody rynku reklamy. Zapewne jeszcze nie raz zobaczymy nowe kampanie reklamowe, być może od pozostałych graczy na rynku.